Tuesday, July 6, 2010

Emak Ku Orang Yg Sgt Hebat


Assalamualaikum w.b.t...peh,lame gila wa x update blog ni..da besarang da ni..hahaha..anyway,post kali ni aku nk express kn kebanggaan aku ke atas team nasyid & marhaban Seri Rahmat@ kg aku yg diterajui oleh mak aku, Musliha bt. Hussin dan dibantu oleh Kak Sidah@ jiran ku..hoho..aku sgt bangga dpt mak mcm mak aku..walaupun usianya da mencecah 60 tahun, tp semangat die sgt kuat..kuat sgt2..nk jadik kn crita, eh, ni bkn crita main2 tau..betul2 pnye wo..6 Julai 2010, UMNO bahagian Pagoh nk buat program Juara Rakyat smpena Bulan Wanita, Keluarga, Masyarakat dan Integrasi..event 2 di buat kt Dewan Serbaguna Kundang Ulu,dkt ngan kg ku..program ni buat byk event2 untk kaum2 wanita..maklum la,bulan wanita..byk la,ade pameran IKS, ptandingan gubah hantaran, gubah sireh junjung, bola jaring, pakaian 1 Malaysia, dan tak lupa event yg mak ku masuk, pertandingan marhaban dan nasyid bertemakan perpaduan..

Nak pendek kn crita, kmpulan marhaban kg aku ni, Kg. Bukit Rahmat @ Seri Rahmat lambat dpt information pasal ptandingan 2..agak2 dlm 3-4 minggu sbelum ptandingan kot baru mak aku dpt surat dr Ketua Kampung..luckily, time 2 baru je team marhaban mak aku ni baru msuk ptandingan marhaban sempena sambutan Maulidur Rasul kt masjid..so,nk crk org xsusah la..marhaban dah ok, cuma lagu je xtau nk wat cmane..pikir pnye pikir, da tinggal 2 minggu..then, mak aku sbgai ketua, g la Nilai 3..carik baju bersesuaian..carik pnye carik, sehari die pegi ngan kakak aku, jiran aku @ kak Sidah, n Iqa (anak kak Sidah)..ish3..bole tahan jgak mak aku ni bjalan..hahaha...

Baju dah settle..tinggal lagu je ni xtau nk bwk lagu ape..nsib baik mak aku ade anak mcm aku ni..hahaha..mak aku mtak tlg aku crk kn lagu nasyid bertemakan perpaduan..lama gak la aku carik..last2 jmpe gak..sbnrnye xbyk ek lagu pasal perpaduan kt Malaysia ni..aku amek lagu dr kmpulan Shoutul Amal..tajuk nye perpaduan..memandangkan pertandingan tu meminta untuk buat lirik sendiri, jadik nye aku suruh mak aku ubah cket2..sbb klw lagu or something kite ubah cket walaupun satu perkataan, lirik 2 dah menjadi lirik kite sdri..hehe..ni yg aku fhm la..klw salah tlg betul kn ye..bila dah kompom nk bwk lagu 2, masa tggal seminggu stengah je sbelum ptandingan..bg kite sminggu 2 da ckup kot nk blatih..tp bg pserta2 ni semua ade tggungjawab masing2..ade anak, ade suami, ade keje lg..jdik nye mase 2 da sgt2 singkat..dlm mase sminggu stengah 2, mak aku n ahli kmpulan btungkus lumus berlatih selama hanya 2 jam sehari..dr pkul 8 malam smpai 10 malam..aku dulu msuk nasyid, da la sbulan blatih, sehari ntah bape jam aku pn xtau..smpai kul 1-2 pagi pn pnah..smpai tido2 aku kt bilik nasyid SMKA Maahad Muo 2..haha..

Dlm mase seminggu 2, ade pulak event2 kt kampung..jdik nye x full sminggu la diorg blatih..latih pnye latih..smpai la mase nye, 6 Julai 2010..pkul 9 pagi, team Seri Rahmat ni berkonvoi naik motor g Dewan Serbaguna Kundang Ulu..mak aku wat pndaftran n undi giliran..team Seri Rahmat giliran ke 13 daripada 20 team yg ade..uwah.!!byk nye..hoho..mak aku dpt crita ade team yg dah blatih sjak awal tahun, ade juara bertahan, ade yg nampk hebat dr segi penceritaan dr org ramai..aku pn pnye nk bg smgt kt mak aku,aku tggu kt situ dr kol 10..huh,mak aku nampk sgt bsmgt walaupun kaki nye dah sakit sbelum ni..maklum la, da tua..tggu pnye tggu, smpai gliran ke 13..aku pnye xtau malu, g amek gambr mak aku n the geng rapat2..siap rakam lg..haha..


Dah habis wat performance, mak aku nampk tersangat lega..pas2 kul 1 hbis sume wat performance..urusetia ckp mjlis akan smbung pkul 2..mak aku balik la ngan senang lenang..kul 2.30 mak, kak sidah, aku, akak aku berkonvoi kr tmpt 2 balik..tggu pnye tggu, ade special guest la..Jaafar Onn & Rohana Jalil..uih, tinggi betul Jaafar Onn 2..bila mjlis bdambung, ade la aktviti2 smpingan..tggu pnye tggu, ade cabutan bertuah..drpd 30 hamper, satu pn x mengena kt mak aku mahupun ahli kmpulan Seri Rahmat..aku ckp kt kak sidah..xpe,kita xdpt cabutan bertuah, kita dpt nasyid nti..dlm kul 5.30 gitu time kemuncak la, time pnyampaian hadiah untk nasyid n marhaban..ssungguh nya ALLAH Maha Adil..ape aku ckp td kt kak sidah betul..kmpulan Seri Rahmat dpt no2 dlm nasyid n marhaban..peh, mcm nk nangis aku tgk mak..muka mak nampk sgt2 puas..

Tahniah mak, x sia2 usaha mak n kwn2 mak slme sminggu ni..wlaupun mak dah berusia 60 tahun, mak tetap masuk n aktif dlm aktiviti2 kemasyarakatan..sbelum ni ade org xpuas ati, mak snyap je..sbelum ni org sebok ckp diorg da blatih sjak awl tahun, mak steady je..Alhamdulillah, mak dpt tangani semua ckp2 org 2..ssungguhnya org yg sombong selalu rugi..Alhamdulillah jgak, mak xsombong, mak xtermakan ngan kata2 org lain..kitorg anak2 mak sgt bangga ngan mak..

No comments:

Post a Comment